ES woensdagweetje week 6

Een actieve leefstijl minstens zo gezond als sportieve leefstijl

Onderzoekers van de Oregon State University hebben vastgesteld dat dertig minuten bewegen per dag net zo effectief is als een workout in de sportschool. Korte bewegingen van enkele minuten kunnen al invloed hebben op je gezondheid en verminderen de kans op een hoge bloeddruk of een verhoogd cholesterol.

‘’Een actieve leefstijl lijkt net zo gezond als een sportieve leefstijl (waarin je regelmatig sport)’’, aldus onderzoeker Paul Loprinzi. “We moedigen mensen dan ook aan om voor de actieve optie te kiezen als daar een mogelijkheid voor is. Voer een telefoongesprek bijvoorbeeld lopend in plaats van zittend.”

43 procent van de mensen met een actieve leefstijl behaalt de aanbevolen 30 minuten bewegen per dag. Van de deelnemers die geregeld in de sportschool te vinden zijn behaalt enkel 10 procent de benodigde beweging. Vaak is gebrek aan tijd een uitvlucht om niet te hoeven sporten, dat gaat bij een actieve leefstijl niet op.

(Oregon State University) [via www.nu.nl]

ES is er. Voor jou. Zonder kosten. Als je het even niet meer alleen kunt.