Rouw

Hoe verwerk je de dood van een dierbare?

Gevoelens van rouw worden door veel mensen gekoppeld aan de dood van een dierbare. Maar ook het verliezen van een huwelijk, vriendschap, baan of je gezondheid kan ervoor zorgen dat je in de rouw bent.

De dood van een dierbare is echter een van de meest ingrijpende en meest verdrietige gebeurtenissen in het leven. Jaarlijks overlijden in Nederland ongeveer 140.000 mensen door ziekte, een ongeval, misdaad of suïcide. Het afscheid van een dierbare heeft vaak een grote impact op de nabestaanden, ook wanneer het overlijden niet onverwacht kwam. Nabestaanden worden vaak overweldigd door verdriet en kampen met ongeloof en woede.

Ieder reageert op zijn eigen manier
Iedereen gaat na de dood van een dierbare door een rouwproces. Deze periode staat in het teken van verwerking en afscheid. Nabestaanden proberen zich aan te passen aan de leegte die in hun leven is ontstaan. Iedereen doet dit op een andere manier: de een praat veel over de overledene, de ander stort zich op zijn baan en sommigen trekken zich terug. Er is ook niet één bepaalde manier om met de dood van een dierbare om te gaan. Wat wel van belang kan zijn, is het blijven praten met andere nabestaanden. Bij het overlijden van een kind bijvoorbeeld kunnen er negatieve spanningen tussen de ouders ontstaan, omdat zij elkaars rouwgedrag niet kunnen duiden.

Nabestaanden zijn wel eens bang dat hun reactie op de dood van een dierbare niet normaal is. Je denkt misschien dat bepaald gedrag ‘hoort’ en dat je verdriet te heftig is voor de omgeving, of juist niet heftig genoeg. Sommige mensen kunnen zelfs een gevoel van opluchting of bevrijding ervaren. Dit kan bijvoorbeeld als de overledene heel lang ziek is geweest of als hij of zij al langere tijd een einde aan zijn of haar leven wilde maken. Het is van belang je te realiseren dat ieder mens op zijn eigen manier reageert op het overlijden van een dierbare. Wel zijn bepaalde factoren van invloed op het rouwproces en de acceptatie van het verlies, bijvoorbeeld de manier waarop iemand is overleden en hoe close je was met deze persoon.

Maanden van intense rouw
Als de gevoelens van verlies ook na een aantal maanden nog zo heftig blijven als in het begin en deze emoties niet geleidelijk afnemen, dan zou dit kunnen wijzen op verstoorde rouw. Dit betekent dat het verwerkingsproces is vastgelopen en dat kan een grote impact hebben op jezelf en de mensen om je heen. Dit is ook het geval bij emoties als schuldgevoel en ernstige neerslachtigheid. Als deze gevoelens langere tijd andere gevoelens overheersen, dan kan het verstandig zijn professionele hulp te zoeken.

Bron: www.psychologisch.nu

Wij luisteren. Chatten met ES lucht op. Dagelijks van 9.00 tot 24.00 uur.