ES vrijdag-actualiteit - week 49

Patiënt van empathische dokter kan meer pijn verdragen

Als een doktersbezoekje noodzakelijk  is, is het fijn  om een dokter te treffen die met je meeleeft en waar je vertrouwen in hebt, dat weten we allemaal. Maar recentelijk is uit onderzoek gebleken dat zo’n fijne relatie zelfs invloed  heeft op onze pijngrens. Onderzoekers van Michigan State University hebben een experiment uitgevoerd onder patiënten. De patiënten werden verdeeld over twee dokteren. Dokter A de afstandelijke arts en dokter B de empathische arts. Vervolgens kregen de proefpersonen tijdens een MRI onderzoek enkele milde schokjes toegediend en daarbij werd hen een foto getoond van de behandeld arts. De patiënten die de foto van de empathische arts te zien kregen en eerder met hem gesproken hadden ervoeren de minste pijn. Ook toonden hersenscans aan dat er bij deze patiënten minder activiteit werd vastgesteld in het deel van de hersenen dat mensen bewust maakt van pijn. (Bron Patient Education and Counseling in www.scientias.nl).

Wij luisteren. Chatten met ES lucht op. Dagelijks van 9.00 tot 24.00 uur.